Köpvillkor online (www.kopbarnvagn.se)
Vi värdesätter din köpupplevelse och vill att du ska känna dig trygg när du handlar hos oss. Därför är det viktigt att ett köp hos oss görs utifrån enkla och tydliga villkor. Dessa regleras här – i våra köpvillkor. Innehållet kan förändras och därför bör du alltid läsa här innan du genomför ett köp.
Vill du istället läsa vilka villkor som gäller i vår fysiska butik i Karlstad, läs mer här.
Handla hos oss
För att handla i webbshopen hos KBV i Karlstad AB (org.nr 559037-9466) www.kopbarnvagn.se behöver du vara 18 år. För att kunna handla mot faktura eller delbetalning behöver du ha ett svenskt personnummer. Samtliga priser inkluderar moms på 25% (böcker 6%). Lägsta ordersumma för butiken är 200 kr.
Betalning
I samarbete med Klarna erbjuder vi faktura-, del-, kort- och direktbetalning. Om du väljer att betala med faktura har den en förfallotid på 14 dagar (fakturan skapas och skickas till dig elektroniskt via Klarna). Du får alltid ett kvitto skickat till dig via e-post i samband med att din beställning går iväg från vårt lager. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du här: Villkor Klarna Checkout.
Leverans
Hämta order i butiken i Karlstad
Det går bra att lägga en order i webshoppen och hämta i vår butik i Karlstad. När vi mottagit din order så kontaktar vi dig så snart vi plockat din order. Din order ligger undanlagd i 14 dagar från att vi kontaktat dig. Orders som inte hämtats ut efter 14 dagar annulleras.
Fraktkostnader
Om du beställer varor för ett värde av 500 kr eller mer så betalar du ingen fraktkostad.
På beställningar under 500 kr så är fraktkostnaden för standardfrakt 49 kr. Om du väljer hemleverans så betalar du 99 kr i frakt (199 kr vid köp av barnvagnspaket).
Om du väljer att hämta dina varor i vår butik så är det alltid fraktfritt.
Leveranssätt
Vi skickar våra paket med Bring eller PostNord inom Sverige, och leveranstiden är 1-3 arbetsdagar. Försändelsen levereras till närmsta ombud och hämtas ut av dig som beställt mot uppvisande av legitimation. Om paketet är för stort och inte kan levereras till ombudet så blir du kontaktad av Transportören så att ni kan boka en tid för hemleverans. I dessa fall så kan leveranstiden bli lite längre än standard.
Beställer du från Danmark? - Vi har ingen fri frakt till Danmark utan detta beräknas i kassan beroende på vilken produkt du lägger i din varukorg. Kontakta oss om du önskar veta frakten i förväg.
Ej uthämtad vara
Om du inte hämtar ut en vara som du beställt inom de 7 dagar som transportbolaget låter det ligga på ett servicestället, debiteras du 295 kr för fraktkostnad tur och retur. Detta belopp dras av vid återbetalning.
Transportskador – anmäl direkt till utlämningsstället
Om du upptäcker en skada på ditt paket när du hämtar ut det, ska det anmälas direkt på utlämningsstället. Transportskador täcks inte av varans garanti, utan ersätts av fraktbolaget.
Ångerrätt och returer
45 dagars ångerrätt
Som kund i vår webbshop har du rätt att ångra ditt köp inom 45 dagar från och med dagen du hämtar ut varan (vid hemleverans är det mottagningsdatumet som gäller). Barnvagnar har du rätt att packa upp, montera ihop och provköra inomhus. Vid ångrat köp så ska varan återvända i originalförpackningen, nedpackad på samma sätt som den låg förpackad från fabrik. Vi förbehåller oss rätten att göra värdeminskningsavdrag om varan är använd i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att testa dess egenskaper och funktion. Vid mottagen retur kontrollerar vi om varan har använts på ett sådant sätt. Prisavdraget bestäms i varje enskilt fall beroende på vilken typ av vara som du har köpt samt vilken värdeminskning som har uppstått på grund av hanteringen. Obs! Av säkerhetsskäl så tar vi inte emot bilbarnstolar i retur som är använda.
OBS! På bilstolar och barnvagnar ska alltid etiketterna/ev. Info som sitter fast eller finns med till produkten sitta kvar och de ska returneras i ett helt oanvänt skick. Detta för att kunna garantera en viss säkerhetsnivå.
Undantag från ångerrätten
På specialbeställda varor erbjuds ingen ångerrätt. En specialbeställd vara är en sådan som vi inte har i vårt ordinarie sortiment, utan som är beställd speciellt för dig.
Skadad förpackning eller skadad produkt
Om din retur kommer tillbaka till oss och saknar ytteremballage och/eller har skadad förpackning (t.ex. med påklistrade etiketter eller färgad tejp direkt på originalförpackningen) tillkommer en avgift som du som kund får betala. Avgiften är minst 149 kr och fastställs beroende av varans värde och skick. Detta till följd av att varan inte kan säljas vidare till fullpris. Vi tar inte emot skadade produkter, om inte särskild överenskommelse skett med oss skriftligen innan retur görs. Om en skadad produkt returneras till oss har vi rätt att neka återbetalning. Ev. kostnad som uppstår i samband med sådan händelse står du själv för, ex. frakt tillbaka till dig.
Returkostnader
Returfrakten kostar för närvarande 69 kr. För skrymmande försändelser tillkommer en avgift på 130 kr. Eventuell fraktkostnad som du betalade vid köptillfället återbetalas inte. Varor som räknas som skrymmande är:
- Barnvagnar (och barnvagnschassin)
- Bilbarnstolar, babyskydd och bältesstolar
- Möbler (spjälsängar, skötbord, matstolar och säkerhetsgrindar)
Om du vill returnera flera olika produkter, så är det alltid den dyraste returavgiften som debiteras.
Returnera artikel som ingår i ett paketpris
Vid önskad retur på enstaka eller fler artiklar i ett paketerbjudande, eller i en offert som baseras på en total köpesumma, X antal artiklar, paketrabatt eller liknande erbjudanden, justeras alla ej returnerade artiklar som ingick i erbjudandet till ordinarie priser förutsatt att inget annat är överenskommet med oss.
Återbetalning
Kostnaden för returfrakten dras av från ditt återbetalningsbelopp, och detta justeras kort efter att vi mottagit och kontrollerat din retur. Eventuell fraktkostnad som du betalade vid köptillfället återbetalas inte. Om du behöver flytta fram förfallodatumet på din faktura under tiden du väntar på återbetalningen kan du enkelt göra det via Klarna.se eller genom att kontakta Klarna på telefonummer 08-120 120 10.
Garanti och reklamationer
Förlossningsgaranti
Vi erbjuder alltid förlossningsgaranti på våra nya barnvagnar. Det innebär att om någonting skulle gå snett under graviditet eller förlossning har du möjlighet att skicka oss ett läkarintyg för att sedan kunna skicka tillbaka vagnen till oss och få pengarna tillbaka. Förlossningsgarantin gäller under graviditeten och fram till 14 dagar efter förlossningen. För att kunna lämna tillbaka barnvagnen och få hela summan återbetald ska vagnen returneras i oanvänt skick, förpackad på samma sätt som när man hämtade ut den, läs mer under ångerrätt och returer. Vi behöver även ett läkarintyg. Förlossningsgarantin gäller enbart för barnvagnar och eventuella tillbehör som ingår i ett paket eller en offert. Den gäller alltså inte för enskilda köp av tillbehör eller andra varor.
Reklamationer
Det kan vara tryggt att veta att vi har lång erfarenhet av att lösa reklamationer på distans. Du som kund har enligt konsumentköplagen tre års reklamationsrätt från dess att du inhandlade varan. Vid en reklamation är det du som behöver påvisa att en vara har ett fabrikationsfel, alltså inte ett fel som uppstått på grund av slitage eller handhavandefel. Tänk också på att det enbart är personen som köpt varan direkt från oss som har rätt att reklamera varan. Har du därför köpt en vara i andra hand är det ursprungsägaren till varan som behöver åberopa reklamationsrätten (dvs. Samma person som står angiven på kvitto/orderbekräftelse).
Om din vara skulle gå sönder kontaktar du oss via reklamation@kopbarnvagn.se. Kontakta oss så snart som möjligt när du upptäcker felet på din produkt. Skälig tid anses vara inom 2 månader. Vi försöker alltid reparera eller ersätta varan i första hand. Ibland kan vi behöva invänta reservdelar från våra leverantörer som är beställda.
Om det är en enklare reparation så skickar vi gärna reservdelarna till dig. Om det gäller en mer avancerad reparation, eller om vi behöver felsöka produkten, så bokar vi returfrakt och utför reparationen hos oss. Eller om möjlighet finns så ser vi till att du får hjälp i ditt närområde. Kontakta oss alltid innan eventuell verkstad anlitas, vi kan tyvärr inte ersätta utgifter som inte godkänts av oss i förhand. Det är viktigt att du kontaktar oss snarast om något går sönder, så att skadan inte förvärras.
Ett pågående reklamationsärende avslutas om vi inte får någon återkoppling på 14 dagar. Behöver du hjälp efter det så kan du starta upp ett nytt ärende hos oss och skicka in samtliga uppgifter på nytt.
Det är skillnad på reklamationsrätt och garanti. Vi erbjuder garanti på alla våra produkter, och det innebär att vi garanterar funktion under angiven tid. Garantitiden är minst 1 år, med utökad garantitid för vissa varumärken. Läs gärna mer om garanti här.
När du kontaktar oss ang. en reklamation vill vi att du uppger följande information
- Kvitto eller ordernummer
- Varumärke och modell på produkten i fråga
- Beskriv orsaken till reklamationen så utförligt som möjligt
- Om du reklamerar en barnvagn så vill vi ha chassinummer (återfinns på etikett på t.ex. barnvagnens ram eller under fotstödet)
- Vid synliga fel så behöver vi foto eller en kort video av problemet.
Produktinformation
Vi gör vårt bästa för att information om varor vi har till försäljning ska stämma, men ibland blir det tyvärr fel. Vi reserverar oss för felskrivningar och tekniska problem i samband med prisangivelser och förbehåller oss rätten att makulera order & faktura vid uppenbart felaktiga beställningar och fullföljda köp.
Vi reserverar oss även mot färgåtergivning i produktbilderna, då detta kan skilja sig mellan olika datorer, ljusförhållanden samt bildkvalité.
Köpvillkor för butik
Öppet köp och bytesrätt
Om du handlar i vår butik i Karlstad så har du 30 dagars öppet köp, med undantag för bilbarnstolar och barnvagnar som du inte har något öppet köp på. För att få lämna tillbaka en vara så krävs det att du kan visa upp kvitto och att varan är oanvänd i obruten originalförpackning.
Undantag från öppet köp och bytesrätt
Vid köp av bilbarnstol eller barnvagn i butik så erbjuds inte öppet köp eller bytesrätt. Däremot är du varmt välkommen in att testa produkten hos oss innan köp. Hos oss kan prova bilbarnstol i bilen samt provköra barnvagnar inomhus och utomhus. Köper du en vara vi märkt som fynd, rea, demo eller outlet-varor erbjuder vi 14 dagars bytesrätt, inget öppet köp. Specialbeställda varor omfattas aldrig av ångerrätt eller bytesrätt. Med specialbeställd vara menas en produkt som inte ingår i vårt ordinarie sortiment, utan som är beställd speciellt för just dig.
Återbetalning
När du returnerar en vara i vår butik återbetalas du med samma betalmetod som köpet genomfördes med. Vi lämnar alltså inte ut kontanter om du betalade med ett konto- eller kreditkort, eller med presentkort/värdecheck. Om du vill lämna tillbaka en eller flera artiklar som ingår i ett paketpris eller offerterbjudande, justeras priset på alla ej returnerade artiklar till ordinarie pris förutsatt att inget annat är överenskommet med oss.
Reklamation
Om du behöver reklamera en vara du köpt hos oss så kan du antingen komma in till oss och visa upp produkten, eller börja med att maila oss till reklamation@kopbarnvagn.se
När du kontaktar oss vill vi att du uppger följande information: - Kvitto eller ordernummer
- Varumärke och modell på produkten i fråga
- Beskriv orsaken till reklamationen så utförligt som möjligt
- Om du reklamerar en barnvagn så vill vi ha chassinummer (återfinns på etikett på t.ex. barnvagnens ram eller under fotstödet)
- Vid synliga fel så behöver vi foto eller en kort video av problemet.
Verkstad för service av barnvagnar
Vi har lång erfarenhet av att reparera och serva barnvagnar. I vår verkstad har vi reservdelar till bl.a. varumärken som Emmaljunga, Bugaboo, Crescent m.fl. En vanlig service (kontroll, puts och smörj) kostar 395 kr. Du kan också lämna in din barnvagn hos oss för felsökning och få ett kostnadsförslag innan reparation.
Villkor avseende köp av barnvagn
Om du bokar en barnvagn hos oss så har vi möjlighet att lagerhålla den hos oss i upp till 1 månad, förutsatt att du betalar en handpenning på 2000 kr vid bokningstillfället. Handpenningen betalas inte tillbaka om du sedan ångrar din beställning.
Villkor avseende köp av bilbarnstol
När du köper bilbarnstol hos oss så hjälper vi dig gärna att montera stolen i din bil, och samtidigt visar vi dig hur den ska installeras korrekt. I samband med köpet så är denna undervisning/montering kostnadsfri. Önskar du vid ett senare tillfälle hjälp att flytta bilbarnstolen eller montera om den så kan vi göra detta mot en kostnad om 250 kr. När du köpt din bilbarnstol så har du ingen ångerrätt, men vi hjälper dig gärna att prova ut rätt stol för din bil innan köp.